lördag, april 19, 2008

Var tog det sunda förnuftet

...vägen?

I Piteå har Bryggan, ett personalkollektiv sprunget från en kommunal verksamhet tagit hem landstingets upphandling att snöröja och sanda runt vårdcentraler och Piteå älvdals sjukhus.

Bryggan använder sig av en underentreprenör, Nordiska Maskintjänst i Luleå. Dessa i sin tur vänder sig till ett åkeri i Piteå vilka därefter kallar ut enskilda entreprenörer för att utföra jobbet.

Förutom den ineffektivitet och fördröjning som blir följden av detta hanterande kan jag tänka mig att alla inblandade parter vill ha en släng av sleven, d v s betalt.

Av skattemedel.

Från en organisation - Norrbottens Läns landsting - vilka med en högst tvivelaktig ledning i spetsen ständigt skär ner i verksamheten och minskar antalet vårdplatser.



Källa: PT

7 kommentarer:

Anonym sa...

En snöröjning håller många med jobb - är det så man tänker kanske?

Anonym sa...

Ja, jag förstår inte hur kommuner sköts nuförtiden. Se bara på Luleås exempellösa sophantering.

Turtlan sa...

Du, när jag pluggade Omvårdnad som det så fint heter så sa jag "att är inte sunt förnuft det bästa vid vård av människor istället för en massa teorier? "

Nähä sa bäste läraren då... Sunt förnuft fanns det inget som hette enl henne....

Nähä tänkte jag och har efter det försökt använt det i mitt yrke. För även om det inte finns så är det det som funkar bäst.....

Märkligt va?

Anonym sa...

Turtlegirl: Det svåra med "sunt förnuft" är att det varierar från person till person. Och då kan resultaten bli lite hipp som happ både när det gäller upphandling av tjänster och i omvårdnad. Vill vi det?

Jag har träffat allt för många som haft ett (enligt mig) osunt förnuft för att lita till ad hoc-lösningar från enskilda...

Turtlan sa...

Hej Maja:

Historien var också den att det handlade om att bemöta andra människor, inom ämnet omvårdnad. Kan man lära sig det i en bok var min undran då på den tiden? Är inte det något man lär sig med tiden eller har med sig redan?
Nu = 25 år sedan detta hände....

Håller med Dig att det finns många med osunt förnuft och det är det som gör att jag undrar om man kan lära sig tex bemötande genom böcker och teorier.
Jag tror nog att man har det med sig eller så har man inte det. Instämmer, jag har också träffat många med osunt förnuft!!!

Turtlan

Jill Wegerup sa...

Det är så mycket dumt kring kommuners upphandlingar att jag blir alldeles matt.

Marge_II sa...

Jill: Tänk bara på alla som sitter och hittar på alla dessa regler, så fjärran från verkligheten och det sunda förnuftet ;-)