fredag, april 11, 2008

We did not start the war

...in Irak!


Veckans hjälte är i mina ögon Södertäljes kommunalråd Anders Lago som i torsdags talade inför den amerikanska kongressen.



- Jag är inte president, statsråd, ambassadör eller ens ledamot av Sveriges riksdag, förklarade han, utan beskrev sig själv som en "borgmästare" i en liten svensk stad med drygt 80.000 invånare.



- Min lilla stad tar emot fler irakiska flyktingar än USA och Kanada tillsammans. Vi startade inte kriget i Irak men vi tar ett stort ansvar för de som är drabbade.

Och jag säger bara:

- Respekt!


Källa: SR.

16 kommentarer:

Turtlan sa...

En sann hjälte!

Sååå pinsamt för de där som bestämmer over there! De flesta av dem vet säkert inte ens exakt var Sverige ligger.

Igen, en sann hjälte!

Marge_II sa...

Turtlegirl: Vad jag förstår var det inte alltför många närvarande vid hans tal. Men de som var där hade åtminstone vett att skämmas, verkade det som.

Anonym sa...

Jo, det syntes att de närvarande var illa berörda.

Undrar hur amerikanska medier bevakade den där hearingen? Det vore intressant att veta.

Anonym sa...

En kvinna i kongressen sa (ungefär så här) att visserligen är han inte president eller annan märkvärdig person, men en stor ambassadör för humanismen.

Jag blir stolt som svensk, men samtidigt beklämd över världens tillstånd.

Barak Obama har i alla fall hört hans tal och svarat att han skäms.

Marge_II sa...

Bert: Dessvärre röner väl sådana uttalanden ringa uppmärksamhet i medierna. Kritik mot USAs agerande i olika frågor brukar inte uppskattas.
Har jag hört ;-).


Maja: Det var inte utan att jag också kände stolthet över att en svensk uttalar sig så inför den amerikanska kongressen ;-).

Annika sa...

Stor artikel i Washington Post om det hela var det iallafall. Fördel Sverige.

Marge_II sa...

Annika: Hej igen!

Kul med en rapport från "over there". Och glädjande att Washington Post uppmärksammat Lagos uttalande!

Har du hört eller läst några kommentarer efter det?

Elisabet. sa...

Ååå, jag hörde om det på radions nyheter och kände samma sak .., vilken människa!!

Heder åt den mannen!

Annika sa...

Neej, jag har inte det...och jag har särkilt tittat efter dom i Washington Post. Nu har det gått så lång tid att jag inte tror att det kommer ngra fler insändare om just det besöket. Har förstås inte kollat online...Vet inte heller om c-span mfl kanaler tog upp besöket heller. Men det hamnade iallafall på första sidan i ärevördiga tidningen Washington Post. Det var BRA, tycker jag.

Marge_II sa...

Elisabet: Precis! Sverige behöver rakryggade personer!

Annika: Första sidan i Washington Post är inte fy skam.
Bra, tycker jag också.

Turtlan sa...

Tänka sig!

Spelade in ett program igår på video som jag skulle kolla på nu men hittade det inte på bandet....

Istället har jag tidigare i veckan råkat spela in Aktuelltreportaget om Anders Lago i Washington DC. Kul att jag nu kunde få se det!
Härligt filmat i DC vid Potomacfloden där jag också flanerat och njutit i solen flera ggr.
Så nu blev det både Anders Lago och gav goa minnen från DC :-)))

Turtlan

Marge_II sa...

Turtlegirl: Jag måste skratta när jag läser ditt inlägg.

I posten här ovanför kommenterar du: Jag tror nog mest på slumpen... men visssa saker sker ju med en mening..

Jag tror visst det var en mening med att din videoinspelning blev den det blev.
Påminnelser om bra stunder kan man inte få för många av! :-)

Turtlan sa...

Oj då... det stämmer ju! Det var ju så jag menade! Tänka sig *L*

Hittade aldrig det jag spelade in igår, tryckte kanske aldrig på inspelningsknappen? Men programmet går i repris på söndag så det gör inget.
Vad jag skulle så? Jo, Korrenspondenterna så klart!

Kväller!

Marge_II sa...

Turtlegirl: Visst är det märkligt - man (jag!) kan avstå från massor av program - men vissa vill man alltid se.
Tur att reprissändingar fortfarande existerar - problemet är väl möjligtvis att hitta dem i TV-tablån

(TV-tablån - vilket ålderdomligt namn, förresten.)

Jill Wegerup sa...

Denna grejen får mig att bli stolt men också mycket, mycket bekymrad.

Marge_II sa...

Jill: Exakt!