måndag, mars 19, 2007

Det fungerar

...mycket bättre än jag trodde.

Alltså, det här med att se på TV via bredband.

Det är inte så ofta som det är driftstörningar eller tekniska problem. Den lilla eftersläpningen som är när man byter kanal har jag vant mig vid.

Men vad jag inte vant mig vid är att tvingas se ABC-nytt i stället för Nordnytt.

Hur kul är det att se trafiksistuationen vid Norrtull eller efter Essingeleden på morgonen?

Att höra politikerna diskutera lokala, och då menar jag ytterst lokala, frågor.

Här i norr rör vi oss i alla fall mer än runt kvarteret.

Sen kan inslagen i och för sig vara lika navelskådande oavsett var de produceras.

Och hur kul är det att via "Landet Runt" upptäcka nyheter och reportage från det egna länet? Via "Landet Runt"!!!

Det är så att säga; Läge för förbättring!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Inte ens för oss är det kul att se köer på Essingeleden.

Anonym sa...

Genom digitalboxen får vi automatiskt ABC-nytt. Vi får koppla bort den för att se våra egna lokala nyheter.

Men hur blir det med de fria kanalerna när sändarna nu stängs ner en efter en? Är det bilköer på Essingeleden vi får "njuta av" då? Hur ska jag kunna leva utan att få se hur det står till med fårskötseln på Gotland?

Jill Wegerup sa...

Vi har parabol och får också se massa stockholm. Tydligen kan man få det fixat men det finns liksom aldrig tid till det...

Marge_II sa...

Tommy: Exakt, det vill ingen se!

Maja: Fårskötsel på Gotland???


Jill: Vi har en stuga på tomten där vi kan se markbundna sändningar. Än så länge. Men vintertid är det måttligt kul att gå in i det utkylda huset för att se TV.

Anonym sa...

Men det är ju för dåligt!

Sedan vi skaffade digitalbox i stugan kan vi välja om vi vill se Nordnytt eller Västerbottensnytt.

Men det är klart. Det är ju s.k. marksänd TV. Genom luften. Inte luftsänd, via kabel i marken. ;)

Anonym sa...

Vi väntar på bredbands-TV, att Lunet ska förhandla klart med leverantörerna av detsamma så de kan börja sända via fibern ngngång. Hos oss kan dock allt bara bli bättre eftersom vi i väntan på bredbandsTV:n sitter med bordsantenn och flimrig bild. Back to the sixtees...
=)

Marge_II sa...

Bert: Så är det; man ska hålla sig på marken och inte sväva ut i det blå!


Birgitta: Det är få saker som är så irriterande som när den tekniska utveckligen går baklänges.
Har jag vant mig vid något hatar jag att behöva gå flera steg tillbaka.
Jag kan visserligen leva med att inte se Nordnytt men att tvingas ha separata boxar till varje TV-apparat för digitalsändningar känns för mig stenålders!

Anonym sa...

Fårskötsel på Gotland får man med automatik om man tillhör Östnytts sändningsområde. Och det är alltid lika trevligt, med viss dramtik när tackorna lammar och sånt. Vi får en släng av Östergötland oxo. Här är vi inte så nogräknade. Bönder som bönder.

Anonym sa...

Jag har också TV genom bredbandet (telia)och jag ser smålandsnytt på kanal 999...
På 2:an ser jag inte lokalnyheterna..
Eller menar du 4:ans lokalnyheter?

Men se de positiva med bredbands-tv,du kan ju surfa med Tv:n :-)

Marge_II sa...

Maja: Inte visste jag att bondelivet var så lockande. Hörde jag inte nyss någon sucka över trädgårdsarbetet???

Mammamia: Vi har Fast-TV (enda alternativet) och mig veterligen finns där ingen lokal sändning. Måste kolla upp det lite närmare, verkar det som.

Anonym sa...

Att TITTA på bönder och deras förehavanden är inte det minsta ansträngande. Det är det egna grävandet som bär emot och utmanar latmasken i mig.