fredag, mars 09, 2007

Att väga


...för mycket. Vara överviktigt. Fet.

Det har många nackdelar. Inte minst hälsomässiga. Såväl fysiskt som psykiskt.

Det vet ju alla.

Och det finns en drös med synnerligen påtagliga upplevelser som följer med:

Skidbyxorna får bli av herrmodell, helt fel skurna för min runda bak och midja.

Jackan, som jag vägrar släppa taget om, sitter som ett korvskinn och inte rymmer jag tillräckligt med tröjor under för att slippa frysa.

Det där knät som redan genomgått ett antal operationer protesterar å det bestämdaste när jag försöker sätta i stålkanterna i det isiga underlaget.

Och efter tre dagars intensiv utförsåkning säger kroppen: Stopp!

Det är bara för dj..ligt.


Tur att det finns längdskidor att vila ut på.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Läs hos Bert hur man ska bara äta "sovle", bli mätt, smal - och korkad.
Hellre smal och dum än fet och smart?

Eller åk skidor som jag gör - använd aldrig stålkanterna, hasa dig ner istället!

Anonym sa...

PS. Vem kan det vara som specialstuderar reklamskylten bakifrån?

Marge_II sa...

Maja: Fick jag välja så blev det smal och smart. Nu känns det bara som motsatsen :-(
Men annars var allt bra!

Anonym sa...

Jag har aldrig åkt utför,men längdskidåkning är bra..
Man kan slö-åka eller ta i om man hellre vill det..
Jag är ju den som helst "hasar plank",åker sakta alltså!

Jag har utmanat dig på min blogg,kolla om du vill!

Trevlig helg:-)

Marge_II sa...

Mammamia: Precis. Man kan ta åkningen i sin egen takt när det gäller längdåkning. Med utförsåkning är det en helt annan sak ;-)

Marge_II sa...

Mammamia: Betr utmaningen så ...hmm... får vi se :-)

Anonym sa...

Ah, och sent omsider kommer jag och relaterar så det står upp över öronen. Även jag får lov till herrmodeller av allting, fruktansvärt irriterande.
Men det som irriterar mig mest är att det inte FINNS kläder för oss mer välväxta! Vad är det för värld??

Och om du prenumenerar på MåBra kan jag varmt rekommendera deras sajt. Den är lite krånglig men betydligt enklare och framförallt billigare än till exempel vikt väktarna. Dessutom behöver man inte förnedras med vägning in public en gång i veckan. Hualigen.

Nå, allt gott och fortsatt trevligt sportlov/helg

Marge_II sa...

Elin: Det är frukansvärt irriterande
1) att jag tillåtit mig bli så här stor
2) att det inte finns snygga kläder i större storlekar, och då tänker jag "märkesskidåkningskläder".
MåBra köper jag någon gång då och då och tror att jag ska komma till skott...:-/

Anonym sa...

Marge_II inte 17 är det så farligt som du skriver! Du väger mer än förr, men jämfört med oss andra knubbisar så är du en snyggis fortfarande (fråga mannen får du höra). Det är bara din ovana att ha en valk eller två. Jag tror inte att du svällt ut så enormt sedan senast jag såg dig att det är ett mega-stort problem. Senast var du hur fin som helst.

Du är bara ovan. Annat är det med sån som mig som varit tjocka jämt. Vi, eller jag i alla fall, lider inte lika mycket. Man vänjer sig, som Kjell Höglund skulle ha sagt.

Marge_II sa...

Maja: Tyvärr har du fel betr viktökningen.
Och det jag är mest rädd för är att jag vänjer mig.