torsdag, januari 18, 2007

Överkvalificerad

...Läste idag om killen som betalar 25 ooo till den som ger hans tjejkompis jobb.

Hon har varit arbetslös länge. Hon är 31 år och har dubbel högskoleexamen. Hon är civilingenjör i kemi samt civilekonom med inriktning mot marknadsföring, dessutom talar hon fyra språk.

Borde med andra ord inte vara helt omöjligt att få ett arbete, kan man tycka.

Men söker hon jobb möts hon antingen med att hon är överkvalificerad eller att hon saknar erfarenhet.

Moment 22.

---

På dagens anställningsintervju fick jag frågan hur jag kunde söka den aktuella tjänsten, med mina examina och min erfarenhet.

Vad svarar man på det?

Det finns inga andra jobb att söka, eller?
Naturligtvis sa jag inte det även om det är en del av den bistra verkligheten.

Överkvalificerad för vissa jobb - och på andra stupar man på mållinjen.

Vore intressant att höra om det fungerar det där med 25 000?

9 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter lite, som det var samma jobb som jag sökte och inte fick här före jul.

De verkade misstänksamma, för att de anser att jobbet inte var så kvalificerat. Men jag ville ju ha jobbet. Lönen låg för övrigt högre, än den jag haft tidigare. Men det berodde mer på bransch, än på kompetenskrav.

Hur det än är, så är det märkliga saker som händer.

Marge_II sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Om de som anställer skulle använda sin intuition istället för att enbart se till meriter så skulle de nog få rätt personal..

En jag känner var överkvalificerad men sökte ändå ett visst jobb,hon ville ha det ändå..
På intervjun sa de att;"Du får inte jobbet för du skulle ändå inte vara kvar så länge när du är överkvalificerad"..
Gissa om hon var arg efteråt..
Vid senare ansökningar utelämnade hon vissa meriter och fick till sist ett jobb..

Marge_II sa...

Bert: På sätt och vis förstår jag att frågan dök upp. Hade jag suttit på andra sidan bordet skulle jag kanske också funderat. Och lyssnat noga på svaret.

Mammamia: Kanske är det så man får göra. Ta bort lite meriter ;-)

Anonym sa...

Är det verkligen så svårt att få jobb i Sverige nu? Det känns så främmande.

Marge_II sa...

Matildas fikarum: Nej, inte generellt. Men bor man i norr växer inte jobben på träd, minsann :-/

Marge_II sa...

Matildas fikarum: Och inte i Helsingborg heller verkar det som, om man tänker på artikeln som jag länkade till.

Anonym sa...

Kan det vara så att arbetsgivaren får mindervärdes komplex om ngn har för mycket meriter...

Marge_II sa...

Mammamia: Först och främst tror jag att de är rädda för att man ska försvinna snabbt om man finner ett nytt jobb som bättre passar mot utbildning och erfarenhet men visst, vissa kan nog uppleva det som lite "hotfullt" eller vad man ska kalla det.