måndag, januari 22, 2007

QiGong

...För många år sedan, när mina föräldrar levde, besökte de oss i Asien. Vi reste runt och råkade naturligtvis befinna oss i Thailand när de våldsamma efterspelen av militärkuppen -91 inföll. Om jag inte minns fel så utlystes krigstillstånd och landets gränser stängdes.

Det fanns nästan inga turister kvar. Lyxhotellen stod tomma och stränderna låg öde.

En tidig morgon utanför Rayong såg vi en man stå på stranden i soluppgången. Han var alldeles ensam och havet låg blankt. Långsamma dyningar böljade fram.

Så började han utföra en rad oändligt vackra rörelser i perfekt harmoni. TaiChi eller kanske QiGong.

Jag ser ofta den bilden framför mig när jag själv tränar QiGong. Och jag fylls av samma frid som den gången, där på stranden.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jag var på rehab utredning i går och fick vara med på qi-gong,vilket jag önskat få testa i många år.
Hoppas bara att jag hittar någon i närheten som kan lära mig mer eller kanske det finns bra DVD film med instruktioner,vet du ngt om detta?

Anonym sa...

Har varit med om liknande: en man i dyr gråsvart kostym, oklanderligt vit skjorta som kom ner från financial district. Parkerade sin portfölj ute på piren i SF, dimman stod som fond. Hängde av sig kavajen och så började han sin stilla dans för att samla in universums energier.

Dösnyggt photo-opportunity, som inte utnyttjades dock. Hans mörkgrå byxor, vita skjorta, flytande rörelser mot dimman som rullade in. Skulle blivit en läcker svartvit bild.
Maja

Marge_II sa...

Mammamia: Det finns säkert kurser i närheten av dig. Kolla med rehab-kliniken, de har kanske tips på någon. Den kursledare jag har nu har själv blivit medicinskt påtagligt mycket bättre mha QiGong.

Maja: Det är något stillsamt suggestivt över rörelserna.
Och kameran är ju sällan med just när tillfällena dyker upp. Fast det är enklare nu med digitalkameran som knappt tar någon plats alls.

Anonym sa...

Svar till mammamia.
Läser din kommentar om Qigong och rehabilitering. Det finns DVD att köpa via http://www.chineng.se/
Arbetar själv med rehabilitering och mitt primära redskap är just Qigong :)

Marge_II sa...

Michael: Tack för tipset.

Anonym sa...

Tack michael! Och tack Marge_II för tipset!
*KRAMAR* till båda

Marge_II sa...

Mammamia: Lycka till!

Anonym sa...

Mammamia och Marge_II
Lycka till med er träning, tänk bara på att köra mjukt och anpassa träningen till era egna kroppar och besvär. Qigong är igen tävling utan den enda medaljen man får är en sund och frisk kropp :)

På min sida hittar ni en länk till olika skolor. Troligtvis finns det en instruktör i närheten.

Marge_II sa...

Michael: En sund och frisk kropp - vore inte så dumt;-)