onsdag, januari 24, 2007

Kan ingen

...stoppa Bush´s politik? Och då menar jag inte att jag vill se en attack från Al-Qaida eller någon annan extremistisk organisation utan att vanligt folk i USA ska ställa sig upp och säga: Enough is Enough!
Visserligen sjunker opinionssiffrorna men vad hjälper det? Det är två år kvar av Bush mandatperiod och den tanken skrämmer mig.

Har precis läst igenom talet till nationen som Bush höll i natt. Och jag frågar mig hur länge han ska få fortsätta driva sin politik.

Istället för att lämna Irak skickar man truppförstärkningar och det känns som att det bara är en tidsfråga innan USA anfaller Iran.

Nej, kalla hem de amerikanska soldater som finns i Irak idag och starta ett genuint freds- och återuppbyggnadsarbete i samarbete med FN.

(IMHO)

Edit: Efter påpekande från uppmärksamme Knapsu är det följande som gäller betr antalet utländska soldater i Irak: Det finns idag 140 000 amerikanska soldater plus cirka 20 000 legosoldater. Nu tänker man förstärka med 21 500 soldater om inte senaten sätter stopp för Bush planer.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Bra att du tog upp detta. Jag hade också tänkt göra det, men orkade inte. Det skulle bara bli en massa okvädningsord.

Nä - Bort med gubben. Nu! Han är farlig.
Religiös, enfaldig, hycklare, opålitlig.

Det är de enda egenskaper jag kan tänka mig stämmer i hans CV. Men de står nog inte där.

Marge_II sa...

Bert: Vi har ju rätt hyfsad vana av att skriva CV:n. Vi kanske kan knåpa ihop ett så han får ett mer passande arbete!

Annika sa...

Från mig, boende i DC, säger jag: DETSAMMA!!!!!!!!!
I min omedelbara närhet bland grannar, vänner och bekanta är han så ILLA OMTYCKT!!!
Själv såg jag bara bitar av talet igår, ska läsa igenom vad han sa i dagens Washington Post.
Det är alltid livsfarligt när en högerkristen sitter i ovala rummet.
Tyvärr är väl FN alltför flata...

Annika sa...

Förresten, är det OK om jag länkar dig?

Marge_II sa...

Annika: Livsfarlig är ordet i dess rätta bemärkelse!

Klart att du får länka. Tack.

Anonym sa...

Bra! Och du har t om kvalificerat dig för ett band hos Bert! Snyggt jobbat.

Min konspirationsteori: Bushen skickar dit förstärkning för att säkra reträtten. De är för få där nu för att komma levande därifrån. Vad tror du om en sådan tanke?

Far-fetched Maja

Marge_II sa...

Maja: Verkar som om du har högre tankar om Bushen än vad jag har ;-)

Anonym sa...

Jag förstår inte varför Amerikanarna röstade bort honom redan i senaste valet. Han hade ju visat sin farliga sida redan då. Det var då jag riktig tappade tron på att folket i den nationen skulle göra nåt åt eländet.
Föresten, finns det någon svensk variant av talet? Jag orkar inte översätta längre, mina getter pratar så sällan amerikanska.

Knapsu sa...

Ursäkta, men jag måste få rätta siffrorna lite: I Irak finns idag ca 140 000 amerikanska soldater plus cirka 20 000 legosoldater. Nu tänker man förstärka med 21 500 soldater om nu inte senaten sätter stopp för Bush planer.

Marge_II sa...

Knapsu: Självklart har du rätt. Jag lägger till en rättelse. Tack!

Anonym sa...

Jag har inga höga tankar om Bush. Men tror att han har höga tankar - att rädda sitt eget skinn.

Maja

Marge_II sa...

Maja: Det har du säkert sant i.

Marge_II sa...

Torparfrun: Jag har inte hittat någon översättning men kanske finns det någon som har gjort det?