tisdag, januari 23, 2007

Inte 17 är det lätt!

...Sonen ska göra sitt individuella val till andra året på gymnasiet.

Jag sitter här och tittar på vad han kan välja.

Det är som ett smörgåsbord. Vad sägs om följande:

Motion till musik
Styrketräning
Spanska
Kemi
Medicinsk grundkurs
Pedagogiskt ledarskap
Ung företagsamhet
Webbdesign
Bollspel
Foto
Formgivning A

med mera med mera med mera.

Mannen, som tydligen vill bli försörjd på ålderns höst, föreslår att sonen ska läsa Aktie- och värdepapperskunskap.
Han får en blick till svar.

Själv hittar jag massor av saker som jag är intresserad av och som jag skulle välja om det vore jag.

Men sonen är inte jag och han hittar absolut ingenting som han vill läsa förutom själva linjevalet (kärnämnen och karaktärsämnen) så jag tänker föreslå honom att kasta tärning.

Nej, alltså just tärningskast finns inte som tillval men han kan kasta tärning om vilka tillval han ska välja.

Slutresultatet blir kanske ändå detsamma. Är man intresserad blir det bra, är man det inte så spelar det ingen roll vilka val man gör.

Edit: Jag förlänger listan med några fler exempel (dock långt ifrån alla):
Italienska
Skapande teaterverksamhet
Formgivning
Design
Etik och livsfrågor
Natur och friluftsliv
Alternativ medicin
Turism och resor
och naturkunskapsämnen och...

9 kommentarer:

Anonym sa...

Oj oj - Tänk om man haft den där menyn att välja från, när det var dags för en annan.

ALLT hade jag valt. ALLT!

Möjligtvis hade jag valt bort bollspel. Har ingen bollkänsla.

Marge_II sa...

Bert: Visst är det häftigt. Men sonen som är intresserad av samhällskunskap, historia, internationella relationer, geografi och sånt läser dessa ämnen i själva linjevalet och tycker nog egentligen att det skulle räcka med det.

Anonym sa...

Tur att han har en klok mor (med både insikt och utsikt).

Jag skulle nog ha valt allt utom styrketräning. Jag tror inte på sånt. Ny religion som jag dras med.

Maja

Marge_II sa...

Maja: Vore sonen klok skulle han göra tvärs emot vad moderskapet säger. Se bara hur bra (sick!) det gått för mig jobbmässigt.

Annika sa...

Jösses vad det finns att välja på numera!!! SÅ var det inte när jag gick i gymnasiet precis. Om jag fått välja från den där listan
hade jag valt: design, webb-design, foto och etik och livsfrågor...och...medicinsk grundkurs. Du får berätta hur han väljer när det är så dags.

Marge_II sa...

Annika: Valet är begränsat till max tre ämnen :-)för årskurs 2 och 3.
Problemet för mig personligen skulle vara att välja bort. Sonen har som sagt motsatt problem ;-)

Anonym sa...

Jag tror jag fick välja mellan konsthistoria och musikhistoria. Tur för mej, jag hade aldrig kunnat välja bara 3 av dessa.

Unknown sa...

I efterhand ångrade jag lite att jag inte valde något som låg helt bortanför mina egentliga intressen, typ SVETSNING, vilket vi kunde välja.

Annars tror jag ju på Keep It Simple Stupid (KISS) - i alla fall på gymnasienivå.

Marge_II sa...

Tove: Ibland kan valfrihet innebära större kval än tvång! Dock inte sagt att det är sämre.

Vera Louise: KISS tar jag till mig direkt - och förmedlar vidare till sonen.