tisdag, november 28, 2006

Utarmning

...av kunskaper.

DN Debatt idag:

"Var fjärde examinerad lärare borde ha blivit underkänd"

Högskoleverket publicerade 2005 en utvärdering av lärarutbildningen. Utvärderingen visade på att det saknades viktiga innehållsmoment i utbildningen, det fanns brister i forskningsanknytning, det ställdes låga krav på studenterna och det fanns svagheter i examinationsförfarandet.
För att komma tillrätta med problemen vidtogs en rad åtgärder. Bland annat så har man låtit genomföra tre djupare studier i följande områden:

1. Examinationsformer

Här konstaterar utredarna att det är viktigt att det sker en individuell prövning av studenterna. Idag sker många exminationer genom hemtentamina och gruppexamination vilket innebär en uppenbar risk att enskilda studenter kan klara sig genom utbildningen utan att ha förvärvat nödvändiga kunskaper.

2.Examensuppsatser

När utredarna gör en jämförelse mellan de betyg som lärarstudenterna erhållit och de betyg som en grupp sakkunniga har satt visar den att var tredje uppsats som blivit godkänd bedöms vara tveksam, och bara en fjärdedel av dem som fått betyget väl godkänd anses vara värda det. Hälften borde ha fått betyget godkänd och ytterligare en fjärdedel av uppsatserna är så bristfälliga att bedömarna är tveksamma till om de borde ha blivit godkända.

3. Forskningsanknytning

Utredarna konstaterar att de största bristerna inom lärarutbildningen gäller forskningsanknytning, teorimedvetenhet och relationen mellan teori och empiri. Den forskningsanknytning som finns handlar mer om att de blivande lärarna ska lära sig att "forska" om sin egen praktik och inte att knyta an ämnen i utbildningen till forskningsområden.

Om ovanstående kan man ha många synpunkter.
Och frågorna som uppkommer är lika många, såväl ur micro- som macroperspektiv.

Vad leder detta till i dess förlängning?
Dåligt utbildade lärare - sämre utbildade elever?
Elitskolor som lockar till sig de lärare som kunnat tillgodogöra sig utbildningen bäst?
Brister i forskningsresultat?
Försvagad konkurrenskraft gentemot andra länder?

Sveriges framtid.

3 kommentarer:

Jill Wegerup sa...

Jag vill påstå att största problemet är att många föräldrar glömmer uppfostra de små liven...

Marge_II sa...

Jill: Bristande föräldraansvar är ett problem i sig men står inte i motsats till bristen på adekvat och kvalificerad utbildning för de som ska utbilda kommande generationer.

Jag menar att det är skillnad mellan uppfostran och utbildning ;-)

Marge_II sa...

Ett tillägg i frågan:

http://jeppesenblog.blogspot.com/2006/11/dagens-lroplanscitat-nr-25.html