onsdag, november 08, 2006

Klok

...som en bok.

En epedemi sprider sig i bloggvärlden; visa din bokhylla och dina olästa böcker - och jag ska säga vem du är. Så här ser det ut hos hos Marge_II:

Nu för tiden blir det mest pocket. Men inga olästa för närvarande.
Liksom Magnus mfl gläds jag åt det relativt låga priset på pocketböcker. Slukar böckerna i samma fart som fotot är taget. Och lika suddigt är mitt minne av titlarna efter ett antal månader.

Som jag skrev i en kommentar till Bert; jag är allätare: från Mankell till Castells. Eller tvärtom.

Aldrig mer prestige, aldrig mer måste-böcker. Jag kommer ändå aldrig att hinna med dem så då väljer jag de jag verkligen vill läsa.
Och så mycket s.k dålig litteratur som jag läst. Som varit bra. Och så mycket bra.

Tidningar och böcker. Tecknade serier. Bildjournalen och Starlet i saligt åminne. Mitt livs novell.

Mad.

Blandat med de där tecknade flygarstriderna och Biggles. Fem söker en skatt. Bill den förskräcklige. De superkäcka Susy-böckerna. B. Wahlströms röda och gröna bokryggar.

Aldrig trogen en särskild genre.

Och det mentala hoppet över till Alltid Amber - en bok ingen behöver minnas men som visade mig en annan(!) värld, oskyldig i sinnet som jag var då - innan de obskyra skrifterna kom i min väg.
Och sedan den långa perioden med poesi. Och så Strindberg, husguden.

Sen har det bara rullat på. Hade en svacka när jag började läsa litteratur på Universitetet, när det blev allvar. Men tack och lov hämtade jag mig. Jag tillfrisknade och kan nu läsa vad som helst utan att tänka på versmått eller symbolik i texterna.

Och jag bara älskar det.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Låter härligt!

Jag läser nästan allt och slukar böcker,men deckare är jag mätt på.
Har Annika Bryns "morden i Buttle"
hemma men jag kommer inte vidare..
Den verkar bra men mord och död är inte min grej..
Och pocket är bra,speciellt när kassan är mager:-)

Marge_II sa...

Som sagt, sväljer allt. Just nu ligger "Predikanten" av Camilla Läckberg, på nattduksbordet.

Och visst är pocket en välsignelse. Bra pris och lätt att ta med.

Anonym sa...

Hi hi,har också predikanten men lånade ut den utan att ha läst den..
Men nån gång kanske jag läser den iaf..

Marge_II sa...

Jag skickar dig en recension när jag är klar ;-)