tisdag, oktober 31, 2006

Tänkte

...att jag skulle lägga ut lite lästips. Nu när jag inte har några nya fotografier att filosofera runt. Men jag gick bet. Nästan alla titlar är som bortflugna ur min hjärna. Och ändå slukar jag böcker som andra äter frukost. Eller kanske just därför...

Däremot kommer jag ihåg kombinationer som böcker&musik och tillfällen& böcker och musik&känslor.

Ni vet; i speciella vänthallar, på sagolika stränder, på vissa hotellrum, till den där musiken.
Och som veckopendlare på flyget -
känslomänniska som jag är har jag suttit där, i flygstolen, bland trötta affärsmän/-kvinnor och känt hur tårarna trängt fram när jag läst något sorgligt och skakat på huvudet och skrattat för mig själv åt dråpligheter. Och jag har tragglat mig genom tegelstenar och blivit så fängslad att jag glömt både tid och rum och missat hela landningen. De böckerna minns jag.

Men de är inte de bästa böckerna jag läst. Men jag minns dem.

På samma sätt är det med musik.

Lyssnar jag på John Hiatt så hips vips befinner jag mig på en strand på Maldiverna. Elton John och Dinah Washington för mig tillbaka till åren vi bodde i Sydostasien. Bo Kasper; ja då hör jag bara Bosse Sundström´s röst i en bar i St. Anton för typ trettio år sedan. Nazareth, då befinner jag mig i Norge med mannen, planlöst körande och upp över öronen förälskad.
För att inte tala om alla riktigt pinsamma låtar. Och pinsamma situationer.

Ja, alla dessa texter som finns i min hjärna. Som jag kan utantill. Oavsett om de är bra eller dåliga.

Jag låter dem ta plats. Jag är så glad över att de finns där. I mitt memory stick.

2 kommentarer:

Jill Wegerup sa...

Jättefint skrivit. Känenr precis likadant fast jag är ruggig på boktitlar också.

Marge_II sa...

Tack!