måndag, januari 10, 2011

Jag undrar

...om folk i allmänhet vet vad det innebär att ha ett konto på Facebook?

Om jag söker efter ett GI-recept på nätet så har jag genast annonser om viktminskning på min facebooksida.
Googlar jag på hundraser så kommer det upp en annons om herrelösa hundar i Sierra Leone. Läser jag en sida om böcker får jag erbjudanden från bokförlag.
Kollar jag resultatet på lottoraden så får jag ett erbjudande i brevlådan (den fysiska) från det motbjudande Postkodlotteriet.

Så där kan jag fortsätta. Varje sida jag besöker på Internet noteras, kartläggs och kategoriseras.

Visste du att du gett tillstånd till detta?

5 kommentarer:

Bloggblad sa...

Hej!
Jag blir så nyfiken när det är någon ny som kommenterar hos mig. Tack för ditt stöd - jag förstår att vi skrivit om ungefär samma saker...

Men du, det där låter ju skrämmande! Jag trodde att de gick efter vad jag skrivit om i informationsrutan. Det låter ju lite läskigt - tur att jag aldrig letar efter nåt som jag behöver rodna av!

Marge_II sa...

Bloggblad: Så är det. Man får vara försiktig med vad man tittar på för sidor. Eller aktivera "InPrivate" och hopppas att det funkar. För även om det är helt oskyldiga sidor som man tittar på så vill man ju inte att det ska användas i kommersiellt syfte "mot" en själv.

Bloggblad sa...

Tack. Bra att veta.

Turtlan sa...

Inte tänkt på men det måste jag testa och kolla.

Storebror ser dig?

Marge_II sa...

Turtlan: Testa och se om det stämmer. Du får gärna återkomma med resultatet :-)