söndag, februari 01, 2009

Om jag någon gång

...åker fast för fortkörning, nedskräpning eller allmän olydnad.

Då kommer jag omedelbart att hänvisa till att detta skett i KONSTENS namn.

Eller så kommer jag kanske en dag när jag mår riktigt dåligt att ta till så utmanande metoder att jag slänger rödbetssaft på berömda konstverk, tänder eld på Konstfack eller gör något annat innovativt.

Då får jag berömmelse och ära.

Så blir jag betraktad som geni och nyskapande. Gränssprängande och modig.

Fast jag i själva verket är en fullständig bluff.

Eller kanske bara knäpp.
På riktigt!

4 kommentarer:

Elisabet. sa...

Jag hörde om det här på radion och trodde inte mina öron!
Sannerligen att jag förstår poliser och psykpersonal som blir upprörda.

Men jag är ju en sån här humorbefriad person som inte ens tycker att det är roligt när komiker ringer och låtsas att dom är någon annan och där står en förvirrad människa i andra änden av luren och blir gjord till åtlöje.

Marge_II sa...

Elisabet: I det här fallet bekänner jag att jag ärfullständigt befriad från humor i situationer där folk agerar utifrån sitt yrkes hederskodex och sedan blir utsatta för detta!


"Wallraffrande" - där man avslöjar fruktansvärda och vidriga situationer - har jag däremot stor föreståelse för.

Men mellan dessa två situationer ligger det oceaner av visdom!

Anonym sa...

Jag tror att studenten utgår från att psykiatrins personal med lätthet, och kanske med nöje, använder tvångsmedel på alla oskyddade som bara har vägarna förbi...

Som psykiatripersonal väljer jag arbetet för att stödja personer som lider svårt, både av sjukdom, fördomar och stigmatisering. Med detta kan följa svåra situationer då jag t ex måste medverka till tvång och det känns alltid svårt och föregås alltid av noggranna etiska överväganden.

Att i onödan försätta personal i en situation av tvång och våld, är förbannat oetiskt. Även om det sker i konstens namn. De har inte bett att få delta i installationen, ej heller bett om att få plåga eller plågas så.

Även om tvång sker i syfte att göra gott och inte skada, skapar det en massa tunga och svåra känslor inom vårdaren som tvingas ta till dessa extraordinära metoder i sitt arbete. Att betydande resurser lades ner på denna konstyttring, både personella och ekonomiska, DET tycker Konstfack är god konst?

Marge_II sa...

Maja: Ja, inte nog med att människan i fråga (Anna Odell)har ett bristande omdöme, även Konstfack som stöttar aktionen visar brist på förnuft.