söndag, januari 04, 2009

Under rubriken måndagsmat återfinns

...inför morgondagen Thaimiddag enligt Marge:

- Jag börjar med att hacka en stor bit färsk ingefära, några klyftor vitlök, färsk chili, charlottenlök, salladslök, citrongräs och morot.

När detta sakta brynts i olja och lite soja tillsätter jag kokosnötsmjölk.

Under tiden steker jag upp lättsaltade wokgrönsaker och kycklingbitar i en annan panna och adderar till grönsakshacket-kokosmjölken.

Därefter kommer den delikata delen av rätten; d v s kryddningen.

Själv brukar jag hålla mig till grön- alternativt rödcurrypasta, fisksås, soya och salt&peppar (i den mån det behövs).

Till detta serveras Prik nam pla (fisksås+hackad chili+vatten) samt färska limeklyftor.

Ris och färska grönsaker också passar bra till.

Bon apétit!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Yummy! Byt ut fågeln mot quornfilé och jag är fullständigt med.

Marge_II sa...

Maja: Skulle inte tro att mannen i huset håller med. Han blev rätt avskrämd från det här med quorn häromsistens ;-)