tisdag, februari 12, 2008

Via

...Charlies blogg fick jag syn på en artikel i Sydsvenskan som fick blodtrycket att höjas till farligt höga nivåer.

Hur kan det vara möjligt att svenska staten (dvs vi) ska betala barnbidrag för barn födda i Thailand där den svenska fadern varit bosatt sedan tidigt 2000-tal?

Domstolsbeslutet som ger Joachim Ekström 120 000 svenska kronor i ackumulerade barnbidrag sätter en praxis som, i dess förlängning, kommer innebära förhöjda kostnader för det svenska samhället.

Karln betalar ju inte ens skatt i Sverige.
Men barnbidrag i enlighet med svenska levnadsomkostnader ska familjen ha.

Det är tur att regeringen kan spara in på sjukpenning och arbetslöshetsförsäkringar för oss boende i Sverige så att man har råd med sådana mer behövande fall.

9 kommentarer:

Unknown sa...

Kan du mejla mig? Fick ett mejl i retur, det var ju din gamla jobbmejladress och jag har ingen annan.
/B på Lyckligagatan ...

Anonym sa...

Mejla gärna mig oxo, har inte din adress.

Så här är det väl(?) tänkt: Barnbidraget går till barnet, inte till föräldern. Alla svenska barn skall få detta bidrag oavsett var föräldrarna väljer att bosätta sig eller om de betalar skatt eller inte i Sverige. Ett bidrag som föräldrarna skall förvalta för barnets bästa.

Jag kan nog tänka mig att det oxo finns ett o annat barn i Sverige där föräldrarna varken behöver bidraget eller "har gjort rätt för sig" i förhållande till stat/kommun.

Tänker jag.

Marge_II sa...

Birgi: Jag mailar dig.

Maja: Och då frågar jag mig; varför ska svenska samhället betala för barn födda utomlands vars föräldrar valt att bosätta sig i ett annat land och som inte betalar skatt i Sverige?

Det här gäller ju enligt Försäkringskassans regler bara vissa - och jag skulle vilja hävda att den gränsdragningen är synnerligen märklig:

Jag citerar FK:

"Bo eller arbeta utomlands"


Om ditt barn ska vistas utomlands längre än sex månader ska du anmäla det till Försäkringskassan. Om utlandsvistelsen är planerad att vara längre än sex månader, så upphör rätten till barnbidrag redan vid avresan från Sverige. Biståndsarbetare, statsanställda, utlandsstuderande och deras familjemedlemmar kan få barnbidrag i vissa fall, även om vistelsen utomlands skulle vara längre än sex månader."

Och då frågar jag mig:.....intill tidens ände.... utifrån levnadsomkostnader....utifrån vilka bevekelsegrunder???


Sen huruvida barnbidraget bör vara inkomst/förmögenhetsrelaterat för svenskar boende i Sverige är ju en helt annan fråga, som jag ser det.

Jorun sa...

Maja: Barnbidraget går inte till barnen utan till föräldrarna eftersom de antas få högre utgifter när de har fler munnar att mätta. Det handlar inte om ett statssubventionerat sparande till barnen, även om familjer med goda inkomster kan använda pengarna så.

Att biståndsarbetare och statsanställda finns med på listan är ju inte så underligt, de är utsända från Sverige och har i regel inkomst och skatt i Sverige.

Jag antar att man tog med utlandsstuderande i listan eftersom ett år eller två utomlands kan ingå i många högre utbildningar. Man räknas inte som emigrerad utan bara som bortrest för studier.

Jag bor och arbetar utanför Sverige sedan sju år och det svenska barnbidraget upphörde så fort vi lämnade landet. Man får ta socialförsäkringen som den är i det land man flyttar till, och det är värt att fundera över den saken innan man åker. För vår del visade det sig att reglerna var generösare på flera punkter i det nya landet.

Charlie Truck sa...

Vad skönt att jag inte var den enda surtanten! Och tack Jorun för en glasklar (och lite mindre känslosam) förklaring av vad jag egentligen ville säga.

Anonym sa...

Men alltså....

Beslutet motsägs ju i FK:s och Joruns texter.

Hur kan det då ha blivit så huvudlöst märkligt, som i det refererade thailandsfallet?

Anonym sa...

Nja, jag håller nog fortfarande på att barnbidraget är riktat till och med omsorg om barnet. Men självklart är det föräldrarna som använder pengarna till barnens fromma. Man skriver t om i FKs text att "om ditt barn skall vistas utomlands", inte om förälderns skall göra det. Så barnet är fokus för bidraget enl mitt sätt att tolka det.

Biståndsarbetare får ofta bidrag via uppdragsgivaren för de medföljande barnen och andra barn som föräldern har försörjningsplikt för, så man kan säga att de redan får barnbidrag fast genom en annan kanal.

Inte alla biståndsarbetare betalar skatt i de land där de är verksamma utan betalar hemma i Sverige, där finns också en skillnad i vem som får bidrag eller inte.

I aktuellt fall verkar det som att föräldern bosatte sig i Thailand för studier och skall därför kunna åtnjuta välfärdssystemet i Sverige. Annat blir det väl om man efter studier/tillfälligt arbete väljer att bosätta sig annorstädes? Eller?

Intressant ämne o diskussion Marge_II!

Marge_II sa...

Jorun: Jag har också alltid uppfattat det som om barnbidraget var ett bidrag till familjen, inte till det enskilda barnet.

Charlie: Ibland kan det vara skönt - och befogat - att vara en surtant. ;-)

Välkommen till min blogg.

Bert: Det som synes klart är höljt i dunkel ;-)

Maja: Jag kan inte tänka mig att andemeningen med barnbidraget är att delförsörja familjer bosatta utomlands.

Regeringsrättens dom innebär i praktiken att föräldrar som väljer att bosätta sig utomlands kan skriva in sig på ett lärosäte för att uppbära ett barnbidrag som utgår från svenska levnadsomkostnader oberoende av levnadsomkostnaderna i det aktuella landet.

M a o alla som bosätter sig utomlands och som har minderåriga barn har möjlighet att få barnbidrag så länge ena vårdnadshavaren studerar oavsett vad eller var detta sker.

Och studera kan man ju göra.
Länge.

Märkligt, tycker jag.

(som kuriosa kan ni läsa följande länk rörande barnbidraget:
http://blogg.aftonbladet.se/16286/perma/498924/

Anonym sa...

Okej! Det var det där med studierna, alltså.

Outgrundliga äro försäkringsbranschens vägar.