tisdag, november 13, 2007

Årets glögg






...Blossa 07 tänker jag inte missa.


Vin&Sprit skriver följande på sin hemsida:


"Det lilla brandgula bäret havtorn växer vid strandkanten längs östkusten från Norrtälje och ända upp till Piteå.

Det anses som ett riktigt mirakelbär fullt med vitaminer och antioxidanter. Bäret som även kallas Nordens passionsfrukt, har en frisk smak som med den extra touchen av kanel elegant balanserar det söta i glöggen."


Nu tror jag mig veta att havtorn växer även längre norrut än Piteå - men att årets skördar varit något knappa.


Glöggen börjar säljas den 16 november och det gäller nog att hålla sig framme om man ska få ta del av den begränsade upplagan.

Man vill ju inte missa alla vitaminerna.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Oj - då får man hänga på låset.

Anonym sa...

Just det. Det är vitaminerna man vill åt... Jag en flaska havtornsjos stående så det går kanske lika bra med den?

Men som glögg är det inte. Fick en slurk glögg under helgen som var och minsann kom inte där en längtan efter adventsstjärna, ljus och julklappar.

Marge_II sa...

Bert: Det lilla samlingskitet Blossa x 5 som finns i beställningssortimentet är jag rädd för att jag redan missat - det släpptes redan den 1 november.

Maja: Ingen juice, ingen längtan efter vare sig adventstjärnor eller paket - och/men ljus har jag hela året.

Anonym sa...

Julgransjos, som vi säger i Finlnad?

Marge_II sa...

Maja: He he.
Och nej, bara vanliga "åretomljus".

Knapsu sa...

Visst har du rätt, havtorn förekommer i Haparanda skärgård.

Marge_II sa...

Knapsu: Ja, jag hade det för att bären finns efter hela norrlandskusten. Och mycket högre upp än Haparanda kan man ju inte komma efter östkusten ;-)

Anonym sa...

Idag släpp-datum: Blossa '07 slut på systemet redan vid lunch.

Så går ett år till.

Marge_II sa...

Maja: Och här står jag fängslad vid datorn :-(