torsdag, november 15, 2007

Om Feng Shui

...ska råda bör Kiruna stad flyttas österut.

Det området är mest fördelaktigt sett till de fem elementen, enligt den internationell grupp på 20 personer som genomfört en studie i Kiruna under ledning av Feng Shui-experten tillika Grandmaster Chan Kun Wah.

Dessutom bör man bygga ett nytt stadshus i stället för att flytta det befintliga.

"Där kan beslutsfattarna ta tillbaka kontrollen och fatta de rätta besluten i den mest fördelaktiga omgivningen".

Det kanske borde byggas ett nytt regeringskansli också, tänker jag.

Källa: NSD

Edit: Kommunledningen har beslutat att Kirunas framtida centrum ska ligga i nordväst.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Inte för att jag förstår mig på feng-shui, men att lägga stan i öster verkar ju inte riktigt klokt. Ner mot de kalla myrarna och med utsikten mot fjällen avskuren.

Nä - Gamle Hjalmar Lundbohm, som grundade staden, kunde nog sin sak och lade stan i en sydvästsluttning. Så bör det förbli - ett sydvästläge i nordväst.

Marge_II sa...

Bert: Jag tyckte uttalandet om djurlivet var oslagbart:

Dessutom finns det mindre av både insekter och fåglar i området, vilket ur Feng Shui-perspektiv indikerar att marken är mindre lämplig även för människor

De är nog inte medvetna om att antalet mygg i området räcker gott och väl.

Anonym sa...

Påverkas inte energiflödena av den mineralrika marken oxo? Har de tänkt på det när de klurar på vart de ska flytta? Kanske bättre flytta hela alltet till kusten?

Feng Shui - jag är tveksam till det serrö. I inredningssammanhang verkar det mest handla om funktionella lösningar, estetik och bondförnuft. Inte energiflödens varande baserad på vetenskap o/e beprövad erfarenhet. Tror jag.

Anonym sa...

Jag gillar Fengh-shui. Tron kan förstätta berg12

Marge_II sa...

Maja: Jag "Feng Shuiar" ju inte själv - har inte så många möbler att shuia med ;-)

Monkan: Flerhundraårig vetenskap vågar åtminstone jag inte avfärda - jag utövar ju Chi Gong.