tisdag, oktober 16, 2007

Den svenska statskassan

...går miste om 133 miljarder kronor i skatteintäkter varje år.

Det i särklass största s. k "skattefelet" (= fusket!) står gruppen "microföretag" för, dvs företag med en lönesumma på mindre än en miljon kronor.

Därefter följer små och medelstora företag, storföretagen och privatpersoner i nu nämnd ordning.

---

Svenska företag och företagarföreningar brukar hävda att utan småföretagen skulle Sverige stanna.

Jag skulle vilja säga, vilken tur att Sverige inte består av bara småföretag - för då skulle ingen skatt komma in till statskassan!

Den offentliga sektorn och föreningar svarar nämligen bara för en blygsam del av det undanhållna beloppet.

Källa: DN

Edit: Lite gulligt är det ju att Skatteverket tror att förenklade regler skulle förändra situationen.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Du tänker fel.

Hur mycket har du fått in.
Hur mycket har du lagt ut.
betala in 50% av mellanskillnaden.

Idag är 'lagt ut' och 'fått in' uppdelad i en massa olika avdragsnivåer och inkomstnivåer.
Moms in moms ut, aktier - lön.

Förenkling behöver inte betyda mindre del av inkomsten att redovisa.

Marge_II sa...

nil lindholm: Förenkling behöver inte betyda att en mindre del redovisas - frågan är väl om den ökar?

Anonym sa...

Kanske en förenkling skulle kunna blottlägga "felen" (oavsiktliga som avsiktliga)?

Det Mörka Hotet sa...

Och som vanligt smiter de stora fiskarna förbi då Statsmakterna finner det lättare att jaga småbarnsföräldrar, långtidssjuka och arbetslösa än skattesmitare...!


DMH/Samuel

Marge_II sa...

Maja: Felen känner vi till (underlåtenhet att betala skatt) och kan man genom förenkling minska dessa "felaktigheter" är det ju bra.

Frågan är i hur stor utsträckning "felet" är avsiktligt eller ej?!

Samuel: Precis!

Att prioritera lätt i st f rätt verkar vara alltför lätt - typ.

Jag kan inte heller förstå varför myndigheterna silar mygg men sväljer kameler.

Och tro mig - jag har många kameler i min närhet vars välstånd betalas av de som gör rätt för sig!

hugan sa...

Jag ska eg. inte säga nåt för jag vet att det mesta missuppfattas. Det lilla jag kan säga är att jag har en nära vän som är just småföretagare, hon får slita rätt tufft många, många timmar både före OCH efter att vi "vanliga" ens tänkt på att arbeta. Jag missunnar inte henne att "ta igen" det hon kan genom ledighet,pengar eller varor, det skulle vilken "vanlig" svensson minsann göra om de bara kunde. Men vi är just missunsamma, lever med skygglappar. Kläm istället åt de stora bankgubbarna som leker med miljoner/miljarder, lyxrenoverar lägenheter i innerstan åt sina barn...eller var JAG missunsam nu..?

Marge_II sa...

huga: Det är just detta förfarande (din väninnas) som Skatteverkets "skattefelskarta" bekräftar :-/

hugan sa...

Och jag står fortfarande fast vid att det hon gör hon rätt i.
Både du och jag skulle göra det om vi kunde.
Men låt gärna de höga gubbarna leka vidare med våra pensions o skattepengar....

Anonym sa...

Häromdagen var jag och åt på resturang. Det kostade 89 kr, alltså 71 kr + moms. Råvarorna till min måltid kostade gissningsvis 25 kr. Vinst för resturangen = 46 kr. Att tillaga min mat, servera den och diska tallriken borde ta ungefär 15 minuter. Sedan tillkommer administration, alltså inköp, lokalskötsel, osv. Totalt så lade resturangen ned minst 25 minuter på mig. På detta tjänade de 46 kr = 110 kr/h. En lön normal lön kostar ungefär 300 kr/h. Men en normal lön hade resturangbesöket kostat mig nästan 200 kr. Det säger sig själv att om resturangen hade betalat skatt så hade jag inte kunnat äta där för 89 kr.

Hur många av er som ondgör sig över skattefusket bland småföretag funderar på detta när ni betalar underpris på resturang? Hade ni överhuvud taget ätit ute om en den billigaste måltiden hade kostat strax under 200kr?

Det finns många fler exempel på småföretag som utför samhällsnyttiga funktioner, men som inte kan ta de priser som behövs för att driva verksamheten vitt.

Marge_II sa...

Till Anonym:
Punkt 1.Det är företagen - inte gästen som sätter priset.

Punkt 2. De mekanismer som styr ett företags prissättning är i och för sig ett intressant ämne; inte sällan sker det utan en alltför genomtänkt strategi utan baserar sig på kostnadstäckning och konkurrenssitutation, d v s en anpassning till den lokala marknaden. Det brukar kalllas...få se...marknadsekonomi.

Punkt 3. Anonyms resonemang överensstämmer helt med resultatet av Skatteverkets undersökning och min slutsats: skulle Sverige bestå av enbart micro- och småföretagare skulle statskassan sina.

Sen är det kanske på sin plats att poängtera att jag inte är motståndare till micro/småföretagare i sig - jag konstaterar bara att det är i denna kategori de största "skattefelen" begås.