söndag, september 30, 2007

Läser i tidningen att

...inom kort kommer de första gästerna till den gamla gruvpatronvillan Fjällnäs slott i Gällivare.

Bilden har jag lånat från Expressen

Under tre år har två ägare i Italien byggt om slottet för 25 miljoner kronor. Målet är att sälja exklusiva Lapplandsäventyr till turister från Europa och Japan.


14 000 kronor i veckan lär prislappen bli.


Men då ingår inte mat.


Fjällnäs uppfördes 1889 av dåvarande gruvbolagschefen C O Bergman för att användas som sommarbostad. I mitten av 1890-talet förstördes delar av byggnaden av en brand. Byggnaden restaurerades dock efter branden och fick delvis ett nytt utseende.


Jag vill minnas att stället fungerade som vandrarhem och att jag bodde där någon gång på 70-talet - i samband med slalomtävlingar på Dundret - men jag kan ha fel.


Några 14 000 kronor slantade jag i alla fall inte upp.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Man får glädjas åt att huset får finnas kvar. Det måste vara ett av de finare träslotten som finns kvar i landet.

Anonym sa...

b .... Det var jag det. :)

Marge_II sa...

Bert: Ja, visst är det häftigt?
Som ett gammalt sagoslott - och det i Gällivare!

P.S Du försökte effektivisera ditt långa namn, förstår jag ;-)

Anonym sa...

Är det inte lämpligt att hyra slottet till en förestående jämn födelsedag? Gästerna kan ta med maten bara du betalar hyran...