torsdag, augusti 16, 2007

Under åren

...har jag varit på ett antal olika arbetsplatser.

Jag har bytt jobb mestadels utifrån nyfikenhet och en önskan att lära mer, lära nytt. Någon gång har jag slutat då jag (och kanske också arbetsgivaren?) insett att just "det jobbet" inte var något för mig.
Den enda gång jag blivit uppsagd var då "det stora telecomföretaget" beslutade lägga ner sin verksamhet på den ort jag arbetade. Dessvärre var det också det jobb som jag verkligen älskade. Och ett sådant jobb som jag aldrig får igen.

Nåväl, sån't är livet.

Men nu är jag på G igen. Nytt jobb. Ny bransch. Nya arbetskamrater.

Och jag är fascinerad.

Inte någon arbetsplats - av dem jag varit på - är den andra lik. Jag har jobbat på små familjeföretag, kommunala och landstingsstyrda organ, jag har varit på stora statliga affärsdrivande bolag och arbetat på börsnoterade företag. Jag har jobbat utomlands i några år och jag har jobbat som konsult.

Jag tycker på något sätt att jag är lyckligt lottad; tänk att få uppleva denna mångfald - att hela tiden få lär mig något nytt. Både verksamhetsmässigt och kulturmässigt.

Det har gett mig så mycket annat än de där universitetspoängen som jag släpar med i bagaget.

Och det har framför allt gett mig en insikt i att ju mer jag lär, ju mindre vet jag.

2 kommentarer:

Lena sa...

Nytt jobb! Grattis!
Sista meningen:Det har du så rätt i, men det är inte alla som kommer till den insikten.

Marge_II sa...

Panter: Tack!
Betr insikten är den kanske både på gott och ont???