fredag, juni 01, 2007

Pärlor sökes

...inför sommarens Europaresa med bil.

Vill gärna ha tips på små orter, sevärdheter och idyller som är lätta att missa men som bör upplevas.

Finns det dessutom någon som har förslag på bra (och gärna billigt) boende tar jag gärna emot dessa också.

Resrutten är än så länge rätt öppen. Sonen har prickat för lite historiska minnesmärken (främst från andra världskriget) men i övrigt är vi öppna för förslag.

Så gott folk; tipsa.

Och vill ni hålla era pärlor hemliga, lovar jag att inte avslöja dem. :-)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Har aldrig, och hoppas att det aldrig blir heller, färdats med bil genom Europa så jag har inga tips att ge.

Tåg är min grej serrö.

Jorun sa...

Jag är av förståeliga skäl svag för Luxemburg men jag kommer inte att vara här mellan 9/6 och 1/8 så någon guidad tur kan jag inte erbjuda.

Moseldalen är vacker och trevlig. Koblenz, Bernkastel, Trier och Saarburg är väl värda att besökas. Det finns en del små krigsmuséer här och var om ni gillar sånt. Går rutten genom Belgien kan jag rekommendera ett besök i Brügge. Bryssel är inte så spännande som turiststad tycker jag, men jag är väldigt förtjust i Ardennerna - berg i Belgien, Frankrike och Luxemburg. Där kan man bo på pensionat eller vandrarhem och ta en dags skogspromenad eller kajakpaddling. Grottorna i Haan (osäker på stavningen) i Belgien är också sevärda.

Maila om du vill veta mer om något! (boklov at gmail punkt com)

Jorun sa...

(Koblenz, Bernkastel och Trier ligger alla tre i Tyskland. Att besöka allihop kan bli lite överdos förstås.)

Marge_II sa...

Maja: Mannen hälsar och säger att det är förståndigt av dig. ;-)

Jorun: Jag tar till mig dina tips. Moseldalen finns med i den preliminära rutten men efter dina kommentarer tror jag att jag kompletterar med såväl Luxemburg som Brügge, åtminstone nu på planeringsstadiet.
Återkommer om/när jag behöver närmare info :-).
Tack!

Lena sa...

Absolut Trier, sedan är Celle en fin liten stad, med andra världskrigs historik. Hela vägen söderut mellan Tyskland och Frankrike är fin. Tycker väl att ni borde göra någon slags ångbåtsfärd på någon flod. Tror att de finns på måga ställen...

Marge_II sa...

Panter: Jag lägger in dessa platser på planeringslistan. Tack!

Anonym sa...

Först kör ni till E-tuna och stannar till där.

Sen vet jag inte...