måndag, juni 25, 2007

Det är okej

...för våldtäktsdömda att ha porrtidningar i sina fängelseceller, slår Regeringsrätten fast i en vägledande dom.

Samtidigt som våldtäktsmännen går i terapi och behandlas för att få en sund syn på sex och könsroller ska de tillåtas ha porrtidningar.

Informationsfriheten tar överhand över säkerhetsaspekterna, menar Regeringsrätten.

Ursäkta men det känns sannerligen märkligt att samhället ska satsa pengar på behandling av dessa personer samtidigt som de har tillgång till porrtidningar, sexsidor på internet och betalkanaler på TV!

8 kommentarer:

Lena sa...

Herrarna (?) i Regeringsrätten har nog aldrig träffat på ett våldtäktsoffer, kan jag tänka.

Anonym sa...

Jag tänker att fängelse ändå är en typ av tvångsvård - kan man då inte tvinga dem att avstå vissa rättigheter? Som att t ex inte odla sina perversioner och på så vis bibehålla sin farlighet?

Meningen är väl att de skall återanpassas till laglydiga samhällsmedborgare - inte rehabiliteras till tidigare brottsbana?

Marge_II sa...

Panter: Precis!

Men vanligt sunt förnuft borde ju inte vara förbjudet...


Maja: Mesigheternas land = Sverige.

Ge gärna alkoholister alkohol under avvänjningen. Men säg åt dem att det är skadligt.
Typ.

Anonym sa...

Ja droger till missbrukare är jag inte för, däremot droger tll våldtäktsmän låter bra.
Börja med rödsprit i små mängder och öka sedan efter hand.
Då får dom se... eller rättare sagt vi får se och dom inte!

Knapsu sa...

"Informationsfriheten tar överhand över säkerhetsaspekterna" tycker jag är ett anmärkningsvärt uttalande eftersom det handlar om fängelseinterner som är inlåsta dels för att straffas/rehabiliteras men även för att skydda oss andra i samhället!

Anonym sa...

Är det porrtidingarnas fel att de är våldtäktsmän?

Marge_II sa...

Monkan: Jag tror att har man en gång blivit utsatt för - eller känner någon som blivit det - är toleransen för personer som begår dessa brott väldigt liten. Brottet är ju mer ett övergrepp och skänding än "bara sexuellt". Det handlar om makt och förtryck och en snedvriden könsuppfattning!

Knapsu: Precis. Jag skulle t ex inte vilja möta "Hagamannen" om jag visste att samtidigt som vi (som betalar skatt - även arbetslösa;-)) betalt hans rehabilitering så har han haft tillgång till olika media som i många avseende kan fungera kontraproduktivt.

Tommy: Nä, bevare mig väl. Då skulle var och varannan som en gång gluttat i en porrtidning vara våldtäktsbenägna och så är ju inte fallet, tack och lov.
Däremot tror jag att om en person har en snedvriden bild av makt och sexualitet kan den förstärkas genom denna typ av media och försvåra en rehabilitering.
Vad tror du?

Anonym sa...

Det där har jag retat mig på hur många år som helst...

Ann-Britt Grunewald,tror jag hon hette,var ju direktör över ett fängelse i detta land..
Då fick inte "hennes" interner ha porrtidningar el dylikt på anstalten..

Men vem blir förvånad,Sverige är mespropparnas land..