måndag, april 02, 2007

Det finns många

...saker som är bra med att vara nära barn och ungdomar.

En del i det hela är (bland mycket annat) att jag får uppleva min skolgång en gång till. Inte minst när det gäller pluggandet inför prov. Jag minns så väl; stressen, frustrationen - och lättnaden när man börjar förstå.

Just i kväll tragglas här aminosyror, amylas och proteiner, blodomlopp och lungfunktion. Å hej, vad mycket jag har glömt bort sen min skoltid.

Och tänk vad kul det är att få lära sig igen.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Kul!!!!ja när det har fastnat ja.
Min reflektion är mer att det tar inte bara dubbelt så lång tid att lära mig nått nytt det går även dubbelt så fort att bli av med kunskapen som det var så jobbigt att lära in!

Anonym sa...

Ja, tänk så mycket konstigt man har kunnat. Lär för livet... eller hur!

Marge_II sa...

Monkan: Det är tur att det är sonen som ska lära för livet och inte jag - för mig är det bara bonus, även om det förmodligen bara sitter kvar tills i morgon - men jag får väl passa på och känna mig bildad så länge:-)

Marge_II sa...

Tommy: Och tänk så mycket man lärt sig som man aldrig haft användning för...

Annika sa...

Ja, och matten kan jag glömma...Förstår ännu mindre nu än när jag själv gick i skolan. SUCK!!! Men annat är roligt att få ta del av! Absolut!!!

Anonym sa...

Vi kommer upp nu och då kan jag förhöra både öm moder och enfödd son om amylaser och proteiner... Beware!

Marge_II sa...

Annika: Matten får mannen så gärna förklara för sonen - själv håller jag mig hellre till läsämnen :-)

Maja: Dessvärre är provet i morgon - och efter det försvinner alla kunskaper som i ett trollslag. (Konstigt uttryck förresten, "som med ett eller i ett trollslag...")