torsdag, mars 01, 2007

När jag förevigat


...buketten med de vita tulpanerna, ser jag något blått som stör i bilden.

Jag plockar fram boken som ligger under glasskivan, börjar bläddra och översköljs av minnen.

För en hel evighet sedan reste mannen och jag runt på Sri Lanka för att därefter fortsätta färden till Maldiverna.

Maldiverna består av 1192 öar varav 200 är bebodda.
Huvudstaden ligger på en ö och heter Male.
Och flygplatsen ligger på en annan liten ö.
När vi landade där kändes det som om vi skulle landa på vattnet, mitt i Indiska oceanen, när det plötsligt dök upp en landningsbana i allt det grön-blå.
Efter landningen väntade båtarna vid hamnen och några timmar senare landsteg vi på den ö där vi skulle bo.

Det var rena paradiset.

Och den resan är som ett smycke i min själ.


Edit: Den blå bokens passande titel: Maldives A Nation of Islands.

5 kommentarer:

Det Mörka Hotet sa...

Åh....Maldiverna som ALLTID varit en av mina drömresor: kan bara gratulera er till den resan!


Samuel

Marge_II sa...

Samuel: Det var verkligen Paradiset. Och det var tur att vi besökte Maldiverna när vi gjorde det. Nu är det alldeles för dyrt...

Anonym sa...

Det ser nästan overkligt ut på bilden. Som en jättehavsaborre.

Anonym sa...

Det ser nästan overkligt ut på bilden. Som en jättehavsaborre.

Marge_II sa...

Matildas fikarum: Sådana fanns det säkert också. Havsabborrar alltså. Man var som i ett akvarium när man satte cyklopet under vattenytan. Randiga, rutiga och prickiga fiskar simmade nyfiket omkring bland bläckfisk och murena.