måndag, mars 19, 2007

Inte samma invasion

...som vid sjön Tysslingen i Örebro, där man räknade till 4000 svanar samtidigt härom veckan, men några vackra sångare har nu anlänt till "vår" fjärd.

Svanarna stannar till vid Tysslingen på sin resa från bland annat Danmark upp till Finland och Ryssland.

Uppemot 50.000 människor kom­mer årligen dit för att beskåda sångsvanarna. Då samlas amatörer och proffs, unga och gamla för att uppleva fågelliv på nära håll.

Fågelskådning och fågelskådare är rätt fascinerande som fenomen, kan jag tycka. Det är tidiga morgnar, tubkikare och kameror på stativ, varma gröna jackor och en slags stillhet. Hos människorna, inte hos fåglarna.

Som jag tidigare nämnt kategoriserar jag själv fågelarterna i storleksklasser; XS, S, M, L, XL och XXL.

Det är nog så komplicerat.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Kan vi ha missat nåt i skolan? Jag har nu lärt mig hur en havsörn ser ut, kan det va en xxl eller?

Marge_II sa...

Monkan: Vi missade väl aldrig något i skolan, vad menar du?!

Och XXL är alldeles korrekt, kan t o m snudda mot den egna storleken XXXL ;-)

Anonym sa...

Sångsvanar kan vara riktiga knölar i bland.

Marge_II sa...

Tommy: Förmodligen var det knölsvanar som simmade utanför oss ;-/

Men storleken låg runt XXL. Och vita var de. Och svanar. Tror jag.:-)

Anonym sa...

Nej, nej, nej - Inga knölsvanar här inte. De håller bara till i små konstgjorda dammar i Fjollträsktrakten.

Det är sångsvanar.

----

Vad som förvånar mig angående Tysslingen är att man så kategoriskt påstår att de svanar som stannar till där, är på väg till Finland och Ryssland. Hur vet man det?

Var rastar alla de svanar som häckar här i trakterna då?

Anonym sa...

Komplettering: Knölsvanar håller alltid halsen i S-form om du ser dem från höger sida och som ett bakvänt S om du ser dem från vänster.

Enkelt va!??

Sångsvanar sträcker stolt på halsen.

Anonym sa...

Himla smart fågelindelning. Nu kan t om jag hänga med i pippi-snack och låta initierad.