söndag, mars 04, 2007

I princip

...är jag för vindkraft.

Men ändå reser jag borst nu när två vindkraftsexploatörer vill etablera sig i kommunen.

300 vindkraftverk ska placeras i Markbygden. För att få gehör för sina planer har företaget Svevind arrangerat en visningsresa till nordvästra Tyskland för de bybor som berörs, samt för kommunens ledning.

Den andra etableringen ska ske i Piteås skärgård. 132 vindkraftverk ska placeras i vattnet. Vindkraftverken skall bli 170 meter höga och fundamenten ska byggas ned till 20 meters djup med en omfattande slamning som följd. Tornen kommer att belysas och synas på nästan 5 mils avstånd.

Bakom denna jätteetablering och skövling av skärgården står ett tyskbaserat företag med enligt uppgift 6 anställda.

Den socialdemokratiskt styrda kommunen är positiv till bägge exploateringarna då dessa ger nya arbetstillfällen och då man ser projekten som kommunens bidrag för att minska växthuseffekten.

I moderatstyrda Vellinge kommun i Skåne gör man tvärtom. Där protesterar man mot de 50-tal vindkraftverk som Malmö Stad planerar att uppföra på sitt vatten på Lillgrund i Öresund. Vellinge kommun menar att detta kommer att förstöra den obrutna horisontlinjen även för Vellingeborna. Nu avvaktar man i första hand ett utslag i kammarrätten dit kommunen vänt sig för att få storleken på vindkraftverken prövad.

Bakom protesterna i Vellinge ligger bland annat en rädsla för att
villapriserna ska rasa med uppemot femtio procent.

Och jag tänker; norra Sverige har under åren byggt ut sina älvar och levererat el till resten av landet. Ska detta område nu exploateras ytterligare till förmån för övriga landets rädsla för att få sina vyer förstörda och av rädsla för sjunkande fastighetspriser?
Den elektricitet som idag produceras i norr räcker gott och väl för de behov som finns här, inte är det elförsörjning till denna landsända det handlar om.


Som grädde på moset vill dessutom Vattenfall flytta Vattenfall Eldistribution AB med 90 tjänster från Luleå till Stockholm, för att "centralisera kompetensen till kompetenskluster".

Vindkaft för arbetstillfällen.
Vindkraft som kommunens bidrag mot växthuseffekten.
Vällovligt men ändå så fel, i det här fallet.
Hävdar jag.

Småaktigt. Måhända.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jadu! Det där är svåra frågor. Jag tycker vi gör en republik av Norrbottens län. Kapar söder om Djivver och inrättar vårt land på egen fason.

Klarar Island det, som har samma invånarantal som vi och samma storlek som vårt län, så skall det väl inte vara några svårigheter. Vi kan sälja vår vattenkraft dyrt. Vi kan själva ta hand om vinsterna från malmen. Vi kan utveckla turismen.

Jag håller med dig i ditt resonemang.

Men jag gillar vindkraft! Schizofren?

Marge_II sa...

Bert: En egen republik. Så får det bli!

Anonym sa...

Nej, Nej, Nej Jag protesterar ljudligt mot vindkraften i skärgården.
Tyskt företag,arbetstillfällen pytt!

Knapsu sa...

Vindkraft är bra men det är ett nationalekonomiskt slöseri att generera el i norra delen av landet, som redan har ett stort överskott på el, och skicka den med stora förluster i ledningarna långt söderut där den stora förbrukningen sker.
El skall genereras så nära förbrukaren som möjligt, själv skulle jag gärna försörja mitt hushåll med en egen snurra :-)

Anonym sa...

Jag gillar vindkraft och ser inga hinder var de än står..
här i småland är det ett jäkla liv om vindsnurror och att villa priserna kommer att sjunka osv..

MEN om vi ska fortsätta slösa på elström som vi gör i-länderna så måste vi bygga så mycket miljövänlig el som möjligt,utan att fösrtöra fler älvar och utan att förpesta luft och vatten med mer radioaktivitet..

Jag skulle gärna ha en vindkraftpark på min tomt om det var möjligt!

Anonym sa...

Kanske vi måste fundera på hur vi kan dra ner på vår elförbrukning oxo, inte bara hitta nya källor? Elen används ju oftast till miljöbelastande verksamhet, så vi kanske inte bara skall bygga ut? Även om vi både vill och kan.

Marge_II sa...

Monkan: Just det!

Knapsu: Läste att enligt Vattenfall är stamlinjerna för överföring av el söderut fullt utnyttjade och klarar inte mer belastning. Alltså måste nya ledningar byggas - och vem kommer måntro att bekosta dessa? Vindkraftexploatörerna eller skattebetalarna?

Mammamia: Som sagt jag är också för vindkraft men också mot exploatering av känslig natur. Och jag tycker nog att vindkraftverken ska byggas där de har bäst effekt, d v s nära de stora brukarna av el.

Maja: Komplex men motiverad fråga som involverar välstånd, tillväxt, arbetstillfällen, naturhänsyn etc etc.