onsdag, februari 07, 2007

Hur litterärt bevandrad

...är jag - egentligen.

Enligt Expressen (för någon vecka sen) så bör man ha läst följande böcker.


  1. "Jack" av Ulf Lundell.
  2. "Utvandrarna" av Vilhelm Moberg.
  3. "Hemsöborna" av August Strindberg.
  4. "Nässlorna blomma" av Harry Martinsson.
  5. "Röde Orm" av Frans G Bengtsson. Jaha, hur gör jag här då; har läst knappt halva...
  6. Arn-böckerna av Jan Guillou. Nix.
  7. "Sagan om ringen"-trilogi av JRR Tolkien. Har läst första boken och sett filmerna.
  8. "Krig och fred" av Leo Tolstoj. Har sett filmen.
  9. "Svindlande höjder" av Emily Brontë. Har kanske läst boken men har i vart fall sett filmen.
  10. "Män är från mars, kvinnor från Venus" av John Gray.
  11. "1984" av George Orwell.
  12. "Lysande utsikter" av Charles Dickens. Nej, tyvärr inte.
  13. "Harry Potter och de vises sten" av J K Rowling. Vi höll oss till CS Lewis och Narnia.
  14. "Jane Eyre" av Emily Brontë. Nej.
  15. "Da Vinci koden" av Dan Brown. Om det räknas att man hört den som talbok samt sett filmen?
  16. "Anne Franks dagbok" av Anne Frank.

Ja, vad ger det för svar? 8 av 16.

Enligt artikeln ljuger en av tre människor om vilka böcker de läst för att framstå som mer intelligenta.

Jag är rädd för att min lista ovan avslöjar mig som inte fullt så litterärt bevandrad som jag skulle vilja vara.

Men å andra sidan ljuger jag inte.

2 kommentarer:

Annika sa...

Marge...Jag har läst 6 av dem där böckerna. Inte fler än så. Hmmm...man känner sig lite dum när man ser såna där listor. Fast, man ska naturligtvis inte bry sig. Utvandrarna skulle jag vilja läsa om. Skulle gärna ha filmerna också. Räknas det om man har sett alla Harry Potter filmer? Ha, ha...

Marge_II sa...

Annika: Låt inte listor som dessa få dig nedslagen. Jag har läst så mycket litteratur som ansetts vara bra som varit dålig - och tvärtom. Man får gå på sin egna smak (och läsa böcker av t ex Anna Gavalda:-))