onsdag, februari 14, 2007

Alla hjärtans dag

...och träff med min arbetsförmedlare.

Nya regler gäller, åtminstone nya för mig; betyg och arbetsbetyg/intyg ska visas upp. Och jag undrar för hur långt tillbaka i tiden då? Ett antal jobb och utbildningar har det blivit genom åren men långt ifrån alla är relevanta eller intressanta nu.

Och jag undrar om direktiven från den nya regeringen skapar nya jobb eller bara mer jobb. För arbetsförmedlarna.

Nåväl, som vanligt kan de inte trolla utan jag går därifrån ungefär lika upplyft som när jag kom.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Haha! Nej det är inte bara du som råkat ut för den nya nitiskheten. Det var bara att hiva fram alla gamla betyg, diplom, intyg m.m. som låg i bankfacket och gå dit och visa upp dem.

Jag håller med. Det verkar vara ett sätt att skapa jobb åt arbetsförmedlarna.

När vi satt på vårt självskapade nätverk i eftermiddag, hittade jag plötsligt en sajt, som kanske kan vara av intresse för dig också. Den är Luleåbaserad och därför lite extra intressant. Nystartad. Skall nog bli "medlem" där.

Marge_II sa...

Bert: Hoppas ert nätverk kommer att generera ett antal jobb. Antingen i form av nystartade företag eller genom själva nätverket. Var själv med i ett via dåvarande Priora, det var kul och givande på ett plan men ledde inte till något konkret jobb. Funderar dock på att starta upp något under/efter sommaren.

Kanske.

Eventuellt.

Anonym sa...

Blev det någon kärlek då?

Marge_II sa...

Tommy: Inte med arbetsförmedlaren, i alla fall.Mannen är på hockey så det återstår väl att se när han kommer hem :-)

eatfrog sa...

Bästa är ju, på tal om dethär, att nu har intagningssystemet för högskolorna ändrats. Det sköts nu helt centralt, och riktigt nitiskt.

Säg att du ska läsa nu en Engelska 2 kurs, och har just klarat av Engelska 1. Men nu ska intagningen skötas av dethär nya systemet. Ponera även att du är kanske kring 50-60, och det var därmed riktigt länge sen du gick gymnasium. Ett av kraven för denna Engelska 2 kurs är att man läst någonting som motsvarar Engelska B i gymnasiet, och nu måste du kunna visa betyg på att du gjort det. Även fast det var 40 år sen, och även fast du läst den första kursen redan. :-)

Ursäkta för den långa kommentaren!

Marge_II sa...

:Eatfrog: Välkommen till min blogg.
A pro din kommentar kan man väl bara konstatera; Ur led är tiden.
Och som sagt, kanske är det på detta sätt jobben ska skapas?!