torsdag, januari 25, 2007

En affärsidé

...presenteras i DN idag.

Det är ungdomar i Tyskland som erbjuder sig att agera aktivister och demonstranter under 6 timmar mot en ersättning av 145 euro per person.

Ungdomarna ställer inte upp på vad som helst. De flesta undanber sig t ex anbud från rasister och extremhögern. Någon erbjuder sig dock att agera högljudd, en annan garanterar en framgångsrik och trovärdig demonstration.

Vill man kan man utifrån foton välja en lämplig sammansättning etniskt och utseendemässigt.

Hallå intressegrupper i Sverige: behöver ni en medelålders kvinna till liknande uppdrag så anmäler mig härmed. Jag kan vifta med plakat och ropa slagord. Jag kan agera upprörd och peka med ett paraply.

Jag har dock vissa begränsningar: jag vill t ex inte ligga i en låda på Hötorget som han Pudas gjorde och jag ställer inte upp på saker mot min övertygelse men hör bara av er så kan vi diskutera ärendet. Och arvodet.

9 kommentarer:

Annika sa...

Anmäl mig också! Fast jag ställer inte upp för the Bush man, eller för den amerikanska kristna högern öerhuvudtaget. Ja, när man tänker efter är det nog en hel del man inte skulle ställa upp på. Men, ja...

Det påminner lite om de gråterskor man kunde hyra in waaayyyy baaack på begravningar.

Marge_II sa...

Annika: Jag är rädd för att det kan bli en hel del uppdrag man tackar nej till - men vissa kan man nog rent av ge en viss rabatt för att få genomföra ;-)

Anonym sa...

Jaa! Vi öppnar firma "Övertygarna", eller något sådant.

Alltså en lobbyistfirma med utomparlamentarisk inriktning.

Fast det finns säkert bättre namn, om man tänker lite mer på saken.

:)

Marge_II sa...

B: Tänk vad härligt att få stå där och vifta med paraplyet upp i ansiktet på Otto - eller nån. Och kunna hänvisa till att man faktiskt jobbar, helt i enlighet med nya-jobb-satsningen.

Anonym sa...

Viffta med plakat och hojta med parraply, det är bra. Korrkektur, heter det!
;-)

Marge_II sa...

Berndt: Ja, den stavningen känner jag igen som ett av alternativen på min X-tavla;-)

Anonym sa...

b = bert

Men det har väl du, klokskapens fyrbåk, redan insett.

Marge_II sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Marge_II sa...

Bert: Dig kommer jag aldrig att våga möta i det verkliga livet! ;-/
(för många staf(!)-fel i det borttagna inlägget.