onsdag, januari 03, 2007

Bloggenkäten 2006

...Helt frivilligt följer jag nu Berts inbjudan att svara på bloggenkäten som för närvarande virvlar runt i cyberrymden:

1. Hur länge har du bloggat?
Den 4 januari 2006 såg min första blogg dagens ljus. Den handlade om vårt pågående husbygge och riktade sig i stor utsträckning till andra byggare, med många bilder från processen.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut, en månad innan du själv började blogga?
Jag hade mest varit inne på bygg-bloggar och där var många väldigt engagerade både i sin egen blogg men även i andras.

Bildtext: You see what I mean?

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
De första bloggarna var alltså byggbloggar: Jag gillade Görans hemsida som i uppbyggnadsskedet påminde om en blogg. Och Birgis blogg. Av ”vanliga” bloggar var det Elisabets blogg jag först fastnade för.

4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
Helt OK, även om den bloggen nu är nedlagd.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet, som läsare?
Ett 30-tal, lite beroende på tid. Jag har väl 5-6 stycken som jag besöker ofta.

6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?
De flesta är dagboksbloggar men några ämnesbloggar.

7. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.
Oemotståndliga Salt.

8. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.
Jag tycker väldigt mycket om Berts blogg.

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
De är måttligt intresserade.

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Det vet jag inte. Själv tycker jag att jag är väldigt mycket mig själv;-)

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?
Gränsen ger sig själv. Jag är heller inte rädd för att i efterhand gå in och redigera ord om jag märker att de kan missförstås.

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.
Jag bloggar om personliga saker men ej privata. Och vilket som är vilket har jag en stark känsla inför.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?
Jag blir glad för kommentarer men skulle fortsätta blogga även om de inte förekom. Bloggandet är min grej, så länge jag känner för det och har lust.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Delvis, tror jag.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? I sådana fall: Var de som du trodde att de skulle vara, eller blev du förvånad?
Har inte träffat någon.

16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Jag tror att man kan framkalla ett bloggbehov som är helt OK, tills det blir till ett måste och börjar begränsa eller ta över från andra saker i livet som man vill hinna med.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta?
Nej, inte som skrivits om eller till mig. Däremot har jag tagit illa upp av sånt som stått i vissa bloggar och därför slutat läsa dem.

18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Nej, fast ibland har jag väl i efterhand kunnat tycka att vissa kommentarer inte tillfört något.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Den stora nackdelen handlar i mitt tycke om sanningshalt och källkritik. Bloggar kan ge upphov till ryktesspridning, desinformation och rena lögner som kan vara svårt att kontrollera.

20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?
Om jag fortfarande bloggar då hoppas jag att jag utvecklats, både som människa och som skribent.

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
Jag tror att bloggare över tiden kommer att få ett större inflytande i olika (sub-)kulturer. I övrigt se svaret på fråga 19.

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
Bloggandet innebär att jag kommer i kontakt med så många andra människor som jag aldrig skulle fått kontakt med. Det i sin tur medför att jag lär mig mer om andra och kanske också mig själv.

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?
Bloggläsandet gör att jag i lugn och ro kan reflektera över andra människors ståndpunkter och upplevelser – hur olika mina de än är.

24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten.
Life de Lux
Salt
jill – jillar inte
mammamia
mildamakter

5 kommentarer:

Mildamakter sa...

Utmaningen antagen - och utförd :o)

Marge_II sa...

mildamakter: Fort är det gjort. Jag kastar mig in i din blogg.

Anonym sa...

DET ska jag fixa,får se när jag orkar :-)
KUL!

Marge_II sa...

mammamia: Kommer dag kommer råd, som någon uttryckte sig i en film på 50-talet. Eller var det 40-talet?

Jorun sa...

Jag har svarat, och glömt bort att tala om det!
http://www.boklov.se/lifedeluxe/2007/01/17/bloggenkaten-2006/