fredag, december 15, 2006

Pull

...i stället för push.

Dagens lästips är en intressant krönika i DN av Anna Serner rörande marknadsföring. (Men kanske är den intressant bara för att jag är intresserad av marknadsföring?)

Nåväl, hon skriver att det länge talats om att Europa i en snar framtid kommer att försörja sig som museum medan Asien försörjer sig som producenter.
Och frågar sig om vi inte redan är där. Åtminstone när det gäller marknadsföring.

Som exempel nämner hon Japan. Där man istället för att skicka reklamvideos till mobilen, vilket Ericson tydligen är på gång med, så lockar företagen konsumenterna att via reklamtavlor vilja ha information.

Genom att fota av reklamen som finns på stora reklamtavlor får man med en kod (QR) som leder till annonsörens hemsida där annonsörens erbjudanden finns och där man får mer information och kan köpa varan direkt. Ett par klick på mobilen och man är där.

En positiv utveckling, säger jag som hatar att bli påtvingad en massa reklam som jag är helt ointresserad av. Särskilt i något så personligt som mobiltelefonen. Här väljer man själv utifrån egna preferenser.

Sen att reklamtavlorna finns där med sina budskap är en helt annan sak.

Inga kommentarer: