måndag, december 18, 2006

Gäääääsp

...måndagmorgon.

Fin helg.
Förutom att grannens hus tog eld.
Som tur var upptäckte de det i tid så "bara" en vägg skadades. Plus då rökskador i hela huset.

Och sonen vår som kom hem lätt onykter. Snart 17 år och första gången. Hmmm.
Och pedagogisk som jag är googlar jag för att visa att 0,55 promille är för mycket:

"Aftonbladet: Så blir du ”lagom” berusad
Den perfekta fyllan. Letar du också efter den? Alkoholforskaren Kent Johnsson är den på spåren. - 0,55 promille är helt perfekt, säger han. ...www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,108395,00.html -

Vertex, Norrlands Största Studenttidning
0,55 promille är den festpromillehalt som Kent Johnsson rekommenderar. ... En kvinna som väger 60 kilo kommer upp i 0,55 promille om hon dricker två glas ...www.vertex.umea.com/nr1-05/3.html - 20k -

Hur ndras beteendet
Filtyp: PDF/Adobe Acrobat - överstiger 0,55 promille. Misstaget vi ofta gör är att tro att vi ska få ännu roligare om vi dricker. ännu mer, trots att det tidigare i historien har visat ...alkoholprofilen.se/pdf/hur_andras_beteendet.pdf "

Där kan man säga att jag misslyckades en aning med min pedagogik.

Men i övrigt bra helg.

3 kommentarer:

Jill Wegerup sa...

Pedagogik är svårare än man tror. =) Tur i oturen med grannen. Måste vara hemskt att bli av med sitt hem

Anonym sa...

Ja,fy eldsvåda är nog min värsta mardröm..
För ca två år sen när jag och min granne var på väg hem såg vi en brand..
Tänk om det är familjen X:sons sa jag..
Grannnen tyckte att vi skulle åka och titta.
Så vi gjorde det, och mycket riktigt var det X:sons hus,som var helt övertänt...
Och tiden innan vi visste om någon var i huset,det var hemskt.
Nu var alla i familjen på jobb och skolor,så huset var tomt.

Marge_II sa...

jill: Jo, det kändes lite som om jag föll på eget grepp. Men han fick sitta och skämmas en stund under söndagen :-)

mammamia: jo, jag har en otrolig respekt för eld - och isar.
Sen har jag en massa hang-ups betr höjder och instängda utrymmen men det är liksom mer hjärnspöken ...