måndag, november 06, 2006

Utanför

...vår fönstervägg lever naturen. Nästan som om det vore här inne.
Tack och lov är det inte här inne!

Under det dryga halvår vi bott här har vi haft besök av

  • älg
  • ren
  • räv
  • hermelin
  • ekorre
  • gröngöling
  • uvar av olika slag (= L)
  • gäss av olika slag (L-XL)
  • svanar (XL)
  • andra fåglar (XS-M)
  • myror
  • skalbaggar och andra likartade kryp
  • fjärilar
  • mygg och knott och sånt
  • mm mm
och i kväll sprang en liten
musdj... över vår altan.
Alldeles vid fönsterdörren.
Samma dörr som fågel L-XL flög in i går (och överlevde).

Jag tror jag ser på björken istället.
Och jag kommer absolut inte att drömma om möss i natt.
Absolut inte! ...som kommer upp i sängen...
under kudden...över armen...

Absolut inte!

P.S Eftersom jag och mannen har lite varierande kunskap om fågelarter beslutade vi gemensamt för många år sedan att sortera dem efter storleksordning. Bara för att underlätta vår konversation utifrån en gemensam terminologi.
D.S

4 kommentarer:

Jill Wegerup sa...

Hellre möss än omrar eller spindlar. Låter spännande med så mycket djur kring sig. Vi har iofs kaniner i trädgården och så katter. men inget mer exotiskt än så.

Marge_II sa...

Efter att under några år ha bott med giftormar ringlande i trädgården känns det som om min kvot är mer än fylld. Spindlar har jag dock inga större problem med så länge de inte hugger en.

Råttor och möss däremot vill jag inte veta av. Basta.

Anonym sa...

Gröngöling!???

Undrar om det inte var en gråspett. Den är också grönaktig, men ersätter gröngölingen i våra norra trakter.

Ba'såattuvet!

Marge_II sa...

Den var i alla fall str S-M.
Och knallgrön.
Och inte undulat.