tisdag, november 21, 2006

Har

...ännu inte formulerat klart mina tankar rörande ämnet "bloggvärlden tar över nyhetsmedierna".
Kanske gör jag det. Vilken dag som helst.

Under tiden konstaterar jag att bloggsfären fortsätter att växa.
Under Oktober månad skapades ca 100,000 nya bloggar varje dag.
I dagsläget finns mer än 57 miljoner bloggar. Av dessa är drygt hälften "levande" dvs har uppdaterats under de tre senaste månaderna.
Och här skulle jag kunna sluta skriva.
Och kanske skulle ni nöjt er med den informationen; som jag hämtat från Sifry´s Alerts.

Citerar jag IDG så finns enligt internetserviceföretaget Netcraft 92 615 400 sajter (augusti 2006).

Gör jag sedan ett hopp i sidled till ett så viktigt område som hälsa och sjukvård, visar en telefonundersökning som Pew Internet genomförde i augusti att av de knappt 3000 intervjuade bland de som söker hälsoinformation på Internet, var det bara 15 % som "alltid" kollar källa och aktualitet av informationen. 10 % procent gör det "som regel".
Detta innebär följaktligen att 75 % "ibland", "sällan" eller "aldrig" utövar någon källkritik.

Det är utifrån uppgifter som dessa som jag försöker få mina tankar att ankra.

Bildtext: "Ankare"

2 kommentarer:

Jill Wegerup sa...

Källkritik är absolut nödvändigt. Ibland glömmer man och det är nästan alltid då det blir fel.

Marge_II sa...

Yes.
Och om du följde länken till Pew Internet´s undersökning så läste du kanske attt om undersökningsresultatet översätts till att gälla hela den amerikanska populationen
innebär det att 85 miljoner skulle få hälsorådgivning på nätet utan att noggrannare undersöka kvalitéen på den informationen.

Skrämmande.