torsdag, oktober 12, 2006

Resan


...hem efter jobbet.



Jag håller hastighetsbegränsningen - nästan.


Jag njuter av utsikten.


Jag lyssnar till P1 där ytterligare en person, en fd MUF-ordförande erkänner att han också låtit bli att betala TV-licens.

Detta är för underbart.

Särskilt som att alla som av ideologiska skäl vägrat betala TV-licens, betalar in nu. NU när de verkligen kan föra den debatt som man, kan man förmoda, velat ha.

Att protestera i det tysta tyder ju bara på
1. feghet
2. snikenhet
3. dumhet

Och jag vet inte om jag ska njuta av den vackra resan eller vara förbannad.

Dessutom har jag idag också läst artikeln om Maria Borelius barnflicka. Ni vet, den hon betalade svart. Ja, liksom den filippinska kvinnan som familjen hade samtidigt, boende i källaren. Och som de betalade svart. Kanske var det därför det blev lite svårt. Att betala bägge vitt. Fast å andra sidan fick ju den svenska tjejen mycket mer betalt än den filippinska.
Och jag undrar: VARFÖR DET?


Nä. Nu funderar jag inte längre om jag ska njuta av resan. Nu är jag FÖRBANNAD!

...men så himla kul att man låter någon annan sköta ens barn och hushåll så att man kan skriva en bok om hur man uppfostrar barn och sköter ett hushåll.

Och jag frågar mig; vad är det för krafter som gör att vissa människor tror att de är mer värda än andra?

2 kommentarer:

Jill Wegerup sa...

En tung plånbok tycks få en del att tro så. Men den vise vet bättre.
tycker det är synd att detta tar edge från nya regeringen som i stort är bra och kan utföra gott arbete.
Själva betalade vi dubbla tv-licenser i fyra månader... =)

Marge_II sa...

Kanske kan någon av de licenssmitande få räkna sig dessa månader till godo ;-)

Förstår dock inte varför en tung plånbok ska innebära att vissa förlorar etik och moral. Medan andra, oavsett inkomst och förmögenhet förmår att ha medkänsla med utsatta, ha någon form av solidaritetstanke och förmåga att verka för ett bättre samhälle och en bättre värld. För det är väl dithän vi strävar?!

Det som hänt nu får mig onekligen att misströsta betr den nya regeringen.